דוח מע"מ

כל מה שצריך לדעת על הפקת דו"ח מע"מ

פותחים עסק מורשה או שוקלים לפתוח אחד? פוחדים מהמע"מ ומהבירוקרטיה שכרוכה בו? המאמר הזה יעזור לכם לעשות סדר במידע הרלוונטי. 

מהו מע"מ?

מע"מ הוא מס ערך מוסף בשיעור קבוע ועומד כיום על 17 אחוז מערך העסקה. עוסק מורשה גובה מלקוחותיו את המע"מ ועליו להעבירו לרשות המיסים. במקביל, הוא רשאי להפחית מסכום ההעברה את המע"מ ששילם עבור הוצאותיו ורכישותיו (תחת מס תשומות). עוסק פטור לעומת זאת, לא גובה מע"מ מלקוחותיו ולכן גם לא מקזז מס תשומות.

המע"מ בא לבטא את הערך המוסף בכל שלב בתהליך הייצור והשיווק. הוא מהווה את ההפרש בין מחיר המוצר או השירות שמסופקים, לבין המחיר הכולל של המשאבים, עלויות הייצור או העבודה.

איך נגבה המע"מ?

כאשר אדם רוכש מוצר או לחילופין שירות מאדם שאינו עוסק פטור או חברה, הוא משלם בנוסף לעלות המוצר גם את המע"מ. ספק השירות או המוכר מעבירים את המע"מ אל רשות המיסים, ובכך רק המחיר ללא המע"מ יוכר כהכנסה שלהם.

המוכר יכול לקזז מסכום המע"מ שהוא אמור להעביר לרשות המיסים, את המע"מ ששילם על הוצאותיו ועל רכישותיו לעסק.

מהו דו"ח מע"מ?

דו"ח המע"מ הוא דו"ח תקופתי אותו נדרש עסק מורשה להגיש לרשות המיסים פעם בחודש או חודשיים. התדירות מושפעת ממחזור העסקאות שביצע. את הדו"ח חייב להגיש גם אם לא הייתה פעילות עסקית באותה תקופה.

במסגרת הדו"ח יש לשלם את מס הערך המוסף על כל מוצר או שירות שסיפק. עם זאת, הוא רשאי להפחית מהסכום את מס התשומות ששילם. אם מס התשומות היה גבוה מסכום המע"מ שעל בעל העסק לשלם, הוא יכול להגיש דו"ח החזר על מנת לקבל את הסכום העודף.  

תדירות הגשת הדו"ח נקבעת על פי מחזור העסקאות השנתי של העסק. ההגדרה המספרית מתעדכנת בינואר בכל שנה ויש לעקוב אחריה באתר רשות המיסים או מול רואה החשבון המייצג אתכם. עד לסכום עסקאות שנתי יש להגיש את הדו"ח אחת לחודשיים, ומעל מחזור זה יש להגישו אחת לחודש.

את הדו"ח יש להגיש עד ה-15 בחודש העוקב לתקופת הדיווח.

איזה מידע יש לכלול בדו"ח מע"מ?

דו"ח המע"מ צריך לכלול את הדברים הבאים:

  • כלל העסקאות שבוצעו בתקופה הנדרשת לדיווח.
  • כל העסקאות שחייבו הוצאת חשבונית בתקופת הדו"ח, וכלל חשבוניות המס שהוצאו בתקופה זו, גם אם מדובר בעסקה שעדיין לא בוצעה או עוד לא התקבלה תמורה עבורה.
  • יש להציג את פירוט סכום המס שכלול בתשומות העסק, כלומר בהוצאות. סכום זה יכלול תשומות ציוד ותשומות אחרות.
  • בשורה האחרונה של הדו"ח יוצג "הסכום לתשלום". בשורה זו יש לציין את ההפרש בין הסכום של מס העסקאות לסכום מס התשומות.

יש לשים לב כי יש להגיש דו"ח של מע"מ גם אם לא התקיימה כל פעילות עסקית בתקופה הנקובה. במקרה זה, יש לציין את הסכום 0 במחזור העסקאות.

עם זאת, אם במשך שתי תקופות דיווח רצופות אין לבעל העסק פעילות, מומלץ לפנות למשרד המע"מ האזורי על מנת לבקש את הקפאת הדיווחים למע"מ.

ניתן להגיש את הדו"ח בבנק אם מולא באופן ידני או באופן מקוון באמצעות אתר רשות המיסים. אם נפלה בו טעות ניתן להגיש דו"ח מתקן עם הפרטים הנכונים. את הדו"ח המתקן נדרש להגיש במשרד המ"מ האזורי בו מתנהל התיק.

אפשרויות תשלום

את דו"ח המע"מ ניתן לשלם באחת מהדרכים הבאות:

  • באמצעות כרטיס אשראי- אפשרות זו מוגבלת בסכום החיובים החודשי לאותו תיק במהלך החודש. התשלום יכול להתבצע באמצעות כרטיס אשראי שרשום על שמו של בעל העסק, או לחילופין על שם בעל תפקיד בחברה. ניתן לשלם באתר רשות המיסים באופן ישיר בתשלום אחד או בחלוקה לתשלומים.

יש לשים לב כי תשלום באמצעות כרטיס אשראי כרוך בעלויות נוספות המושתות על ידי הבנק וחברת האשראי.

  • באמצעות העברה בנקאית- זאת דרך הרשאה לחיוב חשבון באמצעות המערכת של רשות המיסים. על מנת לבצע תשלום בדרך הזו נדרשת הרשאה מול הבנק. יש לשים לב שלא כל הבנקים מאפשרים ביצוע פעולה זו, ולכן יש לברר את הנתון הזה מול סניף הבנק אליו אתם משויכים, לפני תחילת התהליך.
  • באמצעות הפקת שובר תשלום בבנק הדואר- ניתן לעשות זאת באמצעות מייצג המקושר למחשב של שירות עיבודים ממוכנים (שע"מ).

את דו"ח המע"מ התקופתי יש להגיש בזמן. איחור בהגשתו עלול לגרור קנסות והפרשי הצמדה וריבית. אם ישנם איחורים תדירים, החוזרים ונשנים, עשוי להיות מוגש גם כתב אישום. 

לסיכום, נושא המע"מ הוא נושא שנראה פשוט אך דורש התעסקות מורכבת ומדוקדקת. ככל שהעבודה תיעשה בצורה קפדנית יותר, וההנחיה שתקבלו מותאמת לצרכי העסק שלכם, כך ההבדל בחיסכון הכספי ובעלויות שתשלמו יהיה משמעותי יותר. יתר על כן, ביצוע לא נכון של הדו"ח והגשה באיחור עלולים לסכן אתכם בקנסות והוצאות נוספות. לכן, רצוי להיעזר באיש מקצוע כמו רואה חשבון שידע לכוון אתכם במיומנות למיצוי הזכויות שלכם.

OPAL משרד רואה חשבון - דוח מעמ

לייעוץ ומידע נוסף

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

דילוג לתוכן