דף הבית » פתיחת עוסק פטור
פתיחת עוסק פטור
עוסק פטור הוא עצמאי לכל דבר ועניין שהכנסותיו השנתיות (נכון לשנת 2022) לא עולות על 102,292 ₪ ומעבר לכך העסק חייב להירשם כעוסק מורשה או חברה . במסגרת התנהלותו הוא לא גובה מע"מ אך גם לא מזדכה עליו
תהליך פתיחת תיק עוסק פטור
רישום עוסק פטור נועד להקל על עצמאיים אשר הכנסתם (מהעסק) נמוכה ואלו שעובדים במקביל במקום עבודה נוסף. גובה ההכנסות השנתי מתייחס לעסק בלבד ואינו כולל את גובה המשכורת. במסגרת ההתנהלות, עוסק פטור לא רק שלא גובה או מזדכה במע"מ אלא שלא חלה עליו חובת דיווח חודשי או דו-חודשי כפי שחלה על עוסק מורשה או חברה. רישום כעוסק פטור יכול להוות יתרון עבור אלו שעובדים מול המגזר הפרטי ושלא רוצים לגבות מע"מ אשר עלול להכביד על תשלומי הלקוחות. לכן, אפשר לראות לא פעם מטפלים, נותני שירות, מפעילי אירועים ודומיהם שמתנהלים ללא תשלומי מע"מ.
פתיחת תיק עוסק פטור דומה במידה רבה לתהליך פתיחת עוסק מורשה. בשני המקרים יש להגיע אל שלושת הרשויות בסדר הבא: מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.
מע"מ
תחילה יש להגיע אל משרדי המע"מ הקרובים ביותר למקום העסק. יש להצטייד בתעודת זהות, אם ישנו – חוזה שכירות של העסק (אם העסק מתנהל מהבית אין צורך בכך), אסמכתא על קיום חשבון בנק ותעודת הסמכה מקצועית אם היא רלוונטית לקיום העסק. זוגות נשואים אשר מעוניינים להגיש בקשה בנפרד צריכים להצטייד בטופס 4440 החתום על ידי עו"ד.
במע"מ יש למלא טופס 821 הכולל את כל פרטי העסק לרבות שם הבעלים, כתובת העסק, פרטי הנכס ממנו תתבצע הפעילות וחתימת בעל העסק. יש לציין כי אפשר להחליף את ההגעה למשרדי מע"מ במילוי הבקשה באינטרנט או בעזרת רואה חשבון לעוסק פטור.
מס הכנסה
לאחר קבלת אישור הקמת העסק ממשרדי המע"מ יש לגשת אל מס הכנסה. גם למשרדים אלו יש להגיע עם תעודת זהות, חוזה שכירות של העסק (אם ישנו) ובהם יש למלא טופס 5329. בטופס זה יש לציין את פרטי בעל העסק, תיאור העיסוק, פרטים על העובדים (או אי העסקה), הנכס ממנו יפעל העסק, אימות חשבון וחתימה.
גם כאן, אפשר למלא את כל הפרטים באתר האינטרנט של רשות המיסים או להיעזר ברואה חשבון אשר יבצע את התהליך כמייצג העסק. אפשרות נוספת היא שליחת המסמכים למס הכנסה אך הדבר עשוי לעכב משמעותית את פתיחת העסק.
ביטוח לאומי
התחנה האחרונה עבור פתיחת תיק עוסק פטור עוברת בביטוח לאומי וזאת לאחר שישנו אישור הקמת עסק ממע"מ ולאחר אישור פתיחת העסק במס הכנסה. בביטוח לאומי יש למלא טופס 6101 ובו פרטים על בעל העסק, אמצעי התקשרות, פרטי חשבון בנק, דיווח עיסוק והכנסות מהשנתיים האחרונות, מילוי הצהרת הפרטים וחתימה.
אנו מומלצים לבצע שלב זה בעזרת רואה חשבון מנוסה משתי סיבות:
1. מינימום התערבות של בעל העסק.
2. במצבים מסוימים, ניתן לקבל פטור מביטוח לאומי ולכן חשוב לתת את הדעת על כל פרט במילוי פתיחת התיק.
בסיום שלב זה אפשר להתחיל להפעיל את העסק ולהפיק קבלות.
תוכן עניינים
מי לא יכול לפתוח עוסק פטור?
רבים יכולים להרגיש בנוח להתחיל את דרכם בעולם העצמאי כעוסק פטור. עם זאת ישנה רשימה של עיסוקים ומקצועות אשר מחויבים בפתיחת עוסק מורשה (או חברה) וזאת ללא כל קשר לגובה ההכנה השנתית שלהם. ברשימה זו נמצאים:
- אדריכלים, מהנדסים ומודדים
- רופאים לרבות רופאי שיניים, וטרינרים וכן פיזיותרפיסטים ופסיכולוגים
- סוחרי רכב, סוחרי מקרקעין ומתווכים
- בעלי בתי ספר, גנים ובתי ספר לנהיגה
- בעלי מקצועות חופשיים ובהם: עורכי דין, רואי חשבון, מנהלי חשבונות, יועצי מס, טכנאים ושמאים
- כותבים, מתרגמים, עורכים, מרצים ומורים.
- נותני שירותים למופעים אומנותיים כולל בוני תפאורה
טיפים חשובים לפתיחת וניהול עוסק פטור
ישנם כללים וטיפים רבים אשר יכולים להוביל להצלחה בפתיחת וניהול עוסק פטור. הטיפים הבאים מתייחסים בעיקר לצד החשבונאי של הניהול:
הבנת היתרונות והחסרונות
ניהול מתמיד של החשבונות
שליחת קבלה באופן מידי
הגשת דו"חות בזמן
הבנת היתרונות והחסרונות
רגע לפני קבלת ההחלטה האם לפתוח עוסק פטור או מורשה וזאת לאחר הבנת היתרונות והחסרונות של כל אחת מהאפשרויות. יש להציב שיקולים של נוחות, רווחיות, התאמה של ההגדרה לאופן הפעילות ובחינת המשמעות הכלכלית לאורך זמן. אם המטרה היא לפתוח כרגע עוסק פטור כדי לעבור בעתיד הקרוב (שנתיים/ שלוש) לעוסק מורשה, יש לשקול לפתוח מראש עוסק מורשה.
ניהול מתמיד של החשבונות
לאחר פתיחת העסק יש לנהל את החשבונות כל הזמן. במקום לחכות לסוף השנה כדי לאסוף את כלל המסמכים ובתוך כך הקבלות שהופקו והקבלות בעבור הרכישות, יש להקפיד לנהל את החשבונות באופן מתמיד. אפשר לעשות זאת גם באמצעות תוכנות דיגיטליות בקלות.
שליחת קבלה באופן מידי
עם קבלת התשלום יש להפיק קבלה באופן מידי ואין לדחות את הוצאתה. ישנם מקרים בהם עסקים או ארגונים מבקשים מהעסק להפיק מסמך שהעבודה התבצעה כדי שאלו יעבירו את התשלום. בכל מקרה אין להוציא קבלה לפני שהועבר התשלום ודרך נכונה להתנהל היא הוצאת חשבונית עסקה. זה לא מסמך שימושי לדיווח לרשויות המיסים אך הוא פתרון מצוין במקרה שיש צורך לבקש כספים לאחר מסירת סחורה או מתן שירות.
הגשת דו"חות בזמן
קל יותר להל עוסק פטור לעומת עוסק מורשה אך אין לזלזל בדו"חות. יש להגיש דו"ח למע"מ ולמס הכנסה על פי לוח הזמנים שהעסק התבקש לעשות זאת. כדי להימנע מאיחורים ובעיכובים אפשר לפנות לרואה חשבון לעוסק פטור אשר ילווה את העסק ולרוב יבקש שכר טרחה נמוך יחסית למילוי הדו"חות.
החובות החלות על עוסק פטור
לאחר הרישום, עוסק פטור חייב בניהול תקין ודיווח הכנסות והוצאות. עליו לבצע ניהול ספרים באופן שוטף ולהפיק קבלה לאחר כל תשלום. עוסק פטור יכול להפיק קבלות ללקוחותיו על ידי הדפסת פנקס קבלות או רכישת פנקס שעליו יציין את מספר כל קבלה או דרך תוכנה מורשית להפקת קבלות. על העסק לנהל ספר תקבולים במהלך השנה ובו יהיו רשומות כל ההכנסות וכל ההוצאות של העסק.
עוסק פטור אינו חייב בדיווחים חודשיים או דו-חודשיים למע"מ אך הוא כן חייב להגיש דו"ח שנתי, בתשלומי מקדמות כפי שנקבעו לו, להגיש דוח שנתי מס הכנסה וכן הצהרת הון אם וכאשר יתבקש למלאה. כל עוסק ובכלל זה עוסק פטור חייב לשמור העתק קבלות לתקופה של שבע שנים מיום ההפקה ולכן ישנה חשיבות רבה לעבודה עם פנקס מסודר או תוכנה דיגיטלית.
עוסק מורשה לא צריך לדווח למע"מ על הכנסותיו במהלך השנה אלא פעם בשנה בלבד, וזאת לאחר סיום השנה ועל סך ההכנסות של השנה שעברה. העסק יקבל בקשה מסודרת ממע"מ ויהיה עליו למלאה בזמן הנדרש ולרוב עד ה-30 לחודש ינואר של השנה הקודמת (לצורך דוגמה, יש להגיד דיווח למע"מ עד ה-30 לינואר 2022 בעבור שנת המס 2021).
בנוסף, חייב עוסק פטור להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה ובו הוא יפרט את סך כל ההוצאות וסך כל ההכנסות של העסק. את הגשת הדו"ח יש לבצע עד ה-30 לאפריל של השנה הקודמת אלא אם ניתנה לעוסק הארכה לתאריך אחר. על פי הדיווח יקבעו רשויות המס כמה מס הכנסה וביטוח לאומי צריך לשלם או לקבל החזר (כלומר החזר או בקשה להשלים מס) ויקבעו המקדמות לשנה הקרובה.
מכאן אפשר להבין כי רצוי להתייעץ עם רואה חשבון מנוסה ואף לתת לו את הסמכות להגיש את הדו"ח עבור העסק. רואה החשבון יוכל לזהות הכנסות שלא דווחו, לבחון את גובה ההכנסות החייבות במס, הוצאות חסרות שיכולות להקטין המס כמו הפקדות שנתיות לפנסיה וקרן השתלמות ויכין את המסמכים בזמן כך שהעסק לא ימצא את עצמו מול קנסות בשל איחור.
פתיחת עוסק פטור מול עוסק מורשה – היתרונות והחסרונות
ניהול עוסק פטור יכול להיות קל ונוח מבחינת העסק ובנוסף להביא ליתרונות מול הלקוחות. עם זאת ישנה תקרת הכנסות שלעתים מהווה כמגבלה עבור ההתפתחות העסקית. לכן, לפני קבלת ההחלטה האם לפתוח עוסק מורשה או פטור יש להכיר את היתרונות והחסרונות.
יתרונות בפתיחת עוסק פטור לעומת עוסק מורשה:
- ניהול חשבונות פשוט
קל יותר לנהל את החשבונות בעסק אשר מוגדר כפטור. אין צורך להפיק חשבוניות אלא קבלות בלבד, לאחר התשלום והוראות ניהול הספרים מקלות בהשוואה לעוסק מורשה.
- דיווח שנתי על ההכנסות למע"מ במקום כל חודש או חודשיים
אין צורך להגיש דיווח חודשי או דו-חודשי למע"מ אלא פעם בשנה בלבד. כמו כן, ניתן להגיש דו"ח מקוצר בסוף השנה כך שהדיווח קצר ופשוט יותר.
- הקלה בהוצאת ניכוי מס במקור
בעוד שעוסק מורשה ידרשו לפחות שישה חודשים כדי לקבל ניכוי מס במקור, הרשויות מקלות על עוסק פטור ומספקות את האישור באופן אוטומטי כבר בתחילת הדרך.
- הימנעות ממע"מ לעסקים שפונים ללקוחות קצה
עסקים אשר עובדים עם לקוחות פרטיים בלבד כמו מפעילי ימי הולדת או מטפלים, נהנים מכך שהם יכולים להציע שירות במחיר נמוך יותר שאינו כולל מע"מ שעלול להקשות על הלקוחות.
- תשלום מופחת למשרד רואה חשבון במידה ופונים לסיוע וייצוג
על אף שעוסק פטור יכול לייצג את עצמו לבד מול הרשויות, ישנם יתרונות רבים לייצוג מקצועי כששכר הטרחה בדרך כלל נמוך ביחס לעלות ניהול עוסק מורשה.
חסרונות בפתיחת עוסק פטור לעומת עוסק מורשה:
- מגבלת הכנסות
לעוסק פטור ישנה תקרת הכנסות וזו יכולה להגביל את הפעילות העסקית. לפעמים הגבלה זו מרגישה פסיכולוגית ולעתים היא הגבלה ממשית ובמיוחד כשישנו פער בין ההכנסות לבין הרווחים.
- חוסר יכולת להזדכות במע"מ
שלא כמו עוסק מורשה, העסק הפטור לא נהנה מהחזר בעבור מע"מ ולכן במקרה של קניות לעסק (כמו ציוד משרדי, חומרה, תוכנה ועוד) יהיה עליו לשלם גם מע"מ בלי יכולת להזדכות עליו.
- תפיסה כללית של עסק קטן
לא פעם עוסק פטור נתפס כקטן וחסר ניסיון. הדבר יכול להשפיע על קבלת עבודות בהמשך הדרך ועל עבודה עם לקוחות גדולים. כמו כן זה יכול להשפיע על הצעת המחיר כשהלקוחות עשויים לצפות להצעות נמוכות.
- לעתים יש קושי בעבודה עם גופים גדולים
במקרים מסוימים יתכן שיהיה קושי בעבודה עם גופים אשר עשויים לדרוש חשבוניות. בדרך כלל ניתן להסביר את הנושא ולקבל תשלום בתמורה לבקשה מסודרת ועם זאת, יתכן שלפעמים הדבר יהווה חיסכון.
שאלות ותשובות - פתיחת עוסק פטור
פתיחת עסק פטור מתבצעת במשרדים הבאים: מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. רגע לפני הגעה למע"מ יש לבדוק כי העסק יכול לפעול תחת הגדרת "פטור" ולהבין את היתרונות והחסרונות. אנחנו שמחים לעזור ללקוחותינו בתהליך.
כאשר שכיר רוצה ליהנות מהכנסה נוספת הוא חייב לדווח עליה ואחת הדרכים המועדפות לעשות זאת היא על ידי פתיחת עוסק פטור. עם זאת יש לבדוק האם משלח היד הנוכחי יכול לעסוק כפטור ובכל מקרה כדאי לבחון יחדיו את ההשלכות השונות של המהלך.
כל אחד יכול להיות עצמאי אך ישנן שתי מגבלות אשר חלות על עוסק פטור. ראשית עוסק פטור יהיה מי שההכנסות שלו לא עולות על הסכום שנקבע בשנה הנוכחית. בנוסף, יש לבדוק כי המקצוע של העוסק אינו מחייב פתיחת עוסק מורשה.
מבחינת פתיחת העסק, גם עוסק פטור וגם עוסק מורשה עוברים את אותו התהליך. מבחינת פעילות, עוסק פטור יהיה פטור מתשלום מע"מ ולכן לא יוכל להזדכות עבורו וזאת לעומת עוסק מורשה שחייב בתשלום ונהנה מזיכוי מע"מ. כמו כן, לעוסק פטור ישנה תקרת הכנסות שנתית ולעומתו לעוסק מורשה אין מגבלה שכזו.
לא. אפשר לפתוח עסק פטור לבד, אך רצוי להתייעץ עם רואה חשבון לפני, לבדוק את כדאיות הפתיחה והאם זו האופציה העדיפה על פני עוסק מורשה. כמו כן רואה חשבון חוסך זמן ומאמצי פתיחת עסק פטור.
ישנן שתי מגבלות בפתיחת עסק פטור. הראשונה מתייחסת לתקרת ההכנסות כאשר העסק צריך להצהיר שאינו מתכוון לעבור את התקרה שנקבעה לאותה השנה. כמו כן ישנם עסקים כמו רו"ח, עו"ד, בתי ספר לנהיגה ואחרים אשר אינם יכולים להתנהל כעסקים פטורים.
עלות פתיחת עוסק פטור וניהול חשבונאי
את פתיחת העסק ניתן לבצע באופן עצמאי אך כדאי להתייעץ גם לגבי תיאום מס עם רואה חשבון. עלות ההתייעצות ופתיחת התיק כולל שכר טרחה כאשר זה יכול להשתנות בהתאם לפעולות הנוספות שיתבקש רואה החשבון לבצע. בדרך כלל העלות תהיה סמלית, תחסוך לבעל העסק זמן יקר בפניה לכל אחת מהרשויות וכמובן שתתבצע ללא טעויות.
כיוון שעוסק פטור נדרש למינימום דיווח הוא זקוק לשירות רואה חשבון לחברות או משרד הנהלת החשבונות אחת לשנה וזאת כדי להגיש את הדו"ח השנתי. מומלץ לפנות למשרד כדי לוודא כי כל ההוצאות חושבו ונלקחו בחשבון כך שהמקדמות לשנה הבאה יהיו תואמות את ההכנסה בפועל.