מה ההבדל בין רואה חשבון למנהל חשבונות? שאלה זו עולה כאשר יש צורך בביצוע פעולות חשבונאיות או התנהלות מול רשויות המס עבור עסקים, חברות, ולעיתים גם משקי בית. שני בעלי המקצוע, רואה חשבון ומנהל חשבונות, עוסקים בתחום הפיננסי. שניהם מבצעים חישובים ודיווחים כספיים, אך תחומי האחריות שלהם והידע שלהם שונים באופן מהותי.
ההבנה של ההבדלים בין רואה חשבון למנהל חשבונות מאפשרת לקבל את ההחלטה כיצד לפעול בצורה נכונה שתשרת את העסק מול רשות המיסים ובהתנהלות הפנימית. חשוב להבין את ההבדלים בין אנשי המקצוע כדי לפעול בצורה נכונה שתקדם את העסק כשאלו שונים זה מזה בפעולות שהם מבצעים, ביכולת הייצוג ובעלויות. במאמר זה נצלול לעומק, נבין את ההבדלים בין השניים ומתי כדאי לפנות לכל אחד מהם.
תפקידו של רואה החשבון
רואה חשבון הוא איש מקצוע מוסמך שמתמחה בניהול הכולל של המערכת הפיננסית בעסק או בארגון. התפקיד שלו רחב והוא יכול לעסוק ברישום התנועות הכספיות, הכנה, ניתוח ובקרה של דו״חות כספיים שנתיים ותקופתיים. הוא יכול לתת מענה בכל הקשור לתכנון פיננסי אסטרטגי, לעזור לקבל החלטות מושכלות בנוגע להשקעות, גיוס אשראי וניהול חכם של ההוצאות.
רואה חשבון מוסמך הוא הגורם שיכול לייצג את העסק מול רשויות המס כולל מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע״מ. הוא יכול ללוות עסקים וחברות בסוגיות מורכבות כולל ביקורות מס ומבטיח עמידה מלאה בתקנות החוק וניצול נכון של ההזדמנויות לטובת העסק. כחלק מתפקידו הוא יכול להוביל להתייעלות פיננסית, לעזור לשפר את הרווחיות ולתת המלצות שיאפשרו לעסק לצמצם את חבות המס, לשפר את תזרים הכספים וכל זאת בצורה חוקית לחלוטין.
תפקידו של מנהל חשבונות
מנהל חשבונות הוא מומחה לניהול ותיעוד פיננסי יומיומי, שעבר הכשרה מתאימה. לימודי הנהלת חשבונות קצרים יותר לעומת ראיית חשבונות ולכן הוא יכול לתת מענה לצרכים ספציפיים של העסק. בתוך כך הוא מתמקד ברישום מדויק ומסודר של תנועות כספיות ובהבטחת עדכון נתונים נגיש לשימוש בעץ הצורך. מנהל החשבונות יכול לספק את השירותים הבאים:
רישום תנועות כספיות
כל הוצאה או הכנסה משפיעות על תזרים המזומנים ומצריכות תיעוד מדויק לצורכי ניהול ומעקב. מנהל החשבונות מבצע רישום ומעקב אחר כל העסקאות הכספיות בעסק כולל רישום קבלות, חשבוניות ותשלומים לספקים ומוודא שהמידע מתועד בדיוק רב כך שאפשר יהיה להשתמש בו לצרכים פנימיים ולהתנהלות מול רשויות המיסים.
הכנת דו״חות תקופתיים
הדו״חות הנפוצים ביותר הם אלו שנשלחים לרשויות המיסים בהתאם לדרישה (לרוב כל שנה למס הכנסה וכל חודשיים למע״מ עבור עוסק מורשה). עם זאת, מנהל חשבונות יכול להכין גם דו״חות ביניים כולל מאזן בוחן, דו״ח רווח והפסד ודו״חות תקציביים.
ניהול קשר ספקים ולקוחות
אחד מתפקידיו של מנהל החשבונות יכול להיות טיפול שוטף בכל הקשור לתשלומי ספקים, גבייה מלקוחות והפקת חשבוניות וקבלות. תפקיד זה חשוב לעסקים קטנים וגדולים אשר צריכים איש מקצוע שיהיה במעקב אחר תנועת הכספים ושיעזור להתריע במקרה של תפקוד לא תקין שעלול לסכן את המצב הכלכלי העסקי.
עמידה בדרישות החוק
מנהל החשבונות יכול לעזור לעסק לעמוד בכל הדרישות הרגולטוריות בכך שהוא מגיש דיווחים שוטפים למע״מ ולמס הכנסה. לרוב, עוסק מורשה נדרש למלא דו״ח למע״מ אחת לחודשיים ודו״ח שנתי למס הכנסה. עוסק פטור נדרש למלא את הדו״חות אחת לשנה.
רואה חשבון מול מנהל חשבונות: איך לבחור את איש המקצוע המתאים לעסק
לפי החוק, עסקים פטורים או מורשים אינם מחויבים לשכור רואה חשבון או מנהל חשבונות. עם זאת, רוב העסקים בוחרים להיעזר באיש מקצוע וזאת כדי להבטיח שהם מקיימים את ההתקשרות הפיננסית מול רשויות החוק בצורה תקינה שלא מסכנת אותם. בנוסף לכך, העסקים יכולים להרוויח מייעוץ רחב, חיסכון בזמן עבודה בכל הקשור לניהול הפיננסי ותכנון מס חכם. בבחירה בין השניים יש להתחשב במספר פרמטרים:
סוג העסק
עסקים קטנים שלא דורשים פעולות מורכבות של ניתוח הנתונים, יכולים פעמים רבות להסתפק בשירות של מנהל חשבונות. לעומתם, עסקים גדולים שרוצים להתנהל בצורה חכמה, לבצע תכנון מס חכם וחוקי, יוכלו להרוויח מהפעילות המשותפת עם רואה החשבון. חברה בע״מ חייבת בכל מקרה להתנהל מול רואה חשבון ומחויבת להנהלת חשבונות כפולה.
מורכבות העסק והדו״חות
עסקים קטנים אשר מבצעים בעיקר תנועות כספיות יומיומיות שוטפות, יכולים להסתפק בדרך כלל בעבודה עם מנהל חשבונות אשר יספק מענה לניהול הפיננסי. עסקים אשר זקוקים לדו״חות מבוקרים, מאזן שנתי ולבצע תכנון אסטרטגי פיננסי, יפנו לרואה חשבון. הידע, הניסיון והיכולות של רואה החשבון מקיפים יותר ויאפשרו לעסק לנצל אפשרויות פיננסיות ולגדול גם כשהפעילות העסקית זהה.
דרישות רגולטוריות
עוסק פטור ועוסק מורשה רשאים לנהל את החשבונות באופן עצמאי, מול מנהל חשבונות ומול רואה חשבון. חברה בע״מ מחויבת לייצוג של רואה חשבון אשר ייקח חלק בשלבי פעילות שונים של החברה, מפתיחתה ועד להגשת דו״חות בהתאם לדרישות החוק.